II. TWÓRCY IDEOLOGII
Na rozwój ideologii gender wpłynęło wielu naukowców, badaczy, lekarzy,
psychiatrów.
Obok ideologii Marksa i Engelsa, która odegrała tutaj ogromną rolę, obok
najważniejszych podwalin gender wywodzących się z teorii Zygmunta Freuda,
wymienia się także działalność innych osób, które odegrały w tym zakresie znaczącą
rolę.
Należą do nich m.in.:
Magnus Hirschfeld (1868-1935) - niemiecki lekarz żydowskiego pochodzenia,
prekursor seksuologii, założyciel Instytutu Seksuologicznego w Berlinie. Jeden
z pierwszych liderów ruchu na rzecz równouprawnienia homoseksualistów.
Hirschfeld był współzałożycielem w 1897 pierwszej niemieckiej organizacji WhK
[Wissenschaftlich-humanitäres Komitee] zrzeszającej osoby homo-seksualne.
Wymieniany jest obok Brytyjczyka Havelocka Ellisa i Amerykanina Alfreda
Kinseya jako prekursor badań nad seksualnością. Głównym polem badań
Hirschfelda był homoseksualizm. Był autorem pięciotomowego traktatu
o seksuologii, jak również ok. 150 innych prac z tej dziedziny. Był też twórcą
teorii metatropizmu, według której płeć jest czymś chwiejnym, ulegającym
zmianie.
Odkrył także wpływ hormonów na osobowość seksualną człowieka.
Wilhelm Reich (1897-1957 ) - już w czasie studiów medycznych wraz z kolegami
postanowił założyć nieoficjalne studium seksuologiczne, niezadowolony z tego,
że wykładowcy zaniedbują dziedzinę seksuologii. Studia medyczne utwierdziły
go w przekonaniu, że seksualność jest "ośrodkiem, wokół którego obraca się całe
życie społeczne i wewnętrzne życie jednostki". Dobrze rozumiał, że erotyzacja jest
idealnym narzędziem do zniszczenia relacji do Boga, Kościoła, tradycji, państwa,
rodziców, ojca i nauczycieli, do zburzenia dotychczasowej struktury i ładu
społecznego. Zaspokajaj swoje żądze seksualne, a stworzysz raj na ziemi twierdził
Reich.
Margaret Sanger (1879-1966) widziała w macierzyństwie „niewolnictwo reprodukcji”,
z którego pragnęła uwalniać kobiety*. Twierdziła, że kobieta jest właścicielką
swojego ciała i swojej płciowości i może nimi zarządzać tak, jak jej się to podoba
i jak sama zadecyduje. Zanegowała obiektywny porządek dotyczący prokreacji
i macierzyństwa. Swoje idee czerpała z natchnienia marksistowskich koncepcji
ucisku i wyzwolenia, była promotorką antykoncepcji, kontroli urodzin i „wolnej
miłości”. Opowiadała się za sterylizacją i przymusową aborcją ze względu na rasy
oraz ludzi chorych psychicznie i genetycznie, a także pochwalała tezy
nazistowskiego programu eugenicznego. W 1942 r. założyła Amerykańską Ligę
Kontroli Urodzeń (ABCL), która dwadzieścia lat później zmieniła nazwę na
International Planned Parenthood Federation, (IPPF), czyli Międzynarodowa
Federacja Planowanego Rodzicielstwa. Sanger zainicjowała I Światowy
Kongres Kontroli Urodzeń w Genewie, rozpoczęła masowy ruch tzw. wolnego
seksu, finansowała badania prowadzące do stworzenie pigułki
antykoncepcyjnej. Walczyła o zmianę prawodawstwa, aż w końcu w 1965 r. Sąd
Najwyższy USA uznał zakaz używania środków zapobiegania ciąży za sprzeczny z
konstytucją.
*
Margaret Sanger była przekonana, iż "niższe rasy" są "ludzkimi śmieciami" i "zagrożeniem cywilizacji".
Wierzyła, że "regeneracja społeczna" jest możliwa tylko pod warunkiem, iż rozgromi się "złowróżbne siły
hord nieodpowiedzialności i imbecylizmu". Uważała działalność charytatywną i dobroczynną
za "symptom złośliwej choroby społecznej", gdyż zachęca do rozmnażania się osób "upośledzonych,
przestępczych i zależnych". Nawoływała do skończenia z "panowaniem chrześcijańskiej łaskawości" przez
wyeliminowanie osób potrzebujących wsparcia segregację i sterylizację "ludzkich chwastów". Jej
największym marze niem było stworzenie rasy "czystej krwi". Margaret Sanger zarówno przez
przeciwników, jak i zwolenników opisywana jest jako osoba o nie zwykłej charyzmie, subtelnej, niewinnej
urodzie i dogłębnym zaangażowaniu w głoszone idee. Jej wystąpienia były pełne pasji i absolutnej,
niezmąconej wiary w niepodważalną słuszność swych racji. Połączenie tych cech z dodaniem szlachetnej
retoryki.
Alfred Charles Kinsey (1894-1956) - amerykański biolog. Autor tzw. Raportu Kinseya.
Profesor entomologii i zoologii. W 1947 założył Institute for Research in Sex,
Gender and Reproduction na Indiana University, znany dzisiaj jako Kinsey
Institute for Research in Sex, Gender, and Reproduction. Na podstawie swoich
raportów Kinsey opublikował dwie książki:
Zachowanie seksualne mężczyzny
z 1948 r. i
Zachowanie seksualne kobiety z 1953 r. Książki te wywołały skandal,
a ich autora uważa się do dziś za ojca rewolucji seksualnej. Alfred Kinsey
dokonał prawdziwego demontażu kultury zachodniej. Jego badania, oparte na
fałszerstwach (jak okazało się 40 lat później) wpłynęły w zdecydowany sposób
na postawy wobec seksualności człowieka, szczególnie zaś na ujmowanie
homoseksualizmu. Kinsey mógł wypłynąć na arenę międzynarodowej sławy
dzięki wsparciu finansowemu Rockefellerów. Choć zmarł w 1956 r. obecny na
wielu uczelniach z dyscypliną seksuologii oddziałuje i napędzą rewolucję
seksualną zgodą z jego zafałszowanym sposobem ujmowania problematyki
seksualnej.
Margaret Mead (1901-1978) - była biseksualna - ustaliła w toku swoich badań nad
różnymi plemionami, że wszystkie cechy osobowości, które kategoryzujemy jako
męskie bądź kobiece, są luźno powiązane z płcią biologiczną i nie wynikają
z natury ludzkiej, lecz na drodze socjalizacji kształtuje je kultura. Nie znała ona
terminu gender, który pojawił się później, ale przyczyniła się do wytyczenia jego
zakresu semantycznego. Jej opisy „wolnej miłości’’ u ludów pierwotnych miały
wpływ na rewolucję seksualną lat 60. XX wieku.
Simone de Beauvoir (1908-1986) do historii przeszło jej słynne zdanie:
„Nikt nie
rodzi się kobietą, tylko się nią staje’’ pochodzące z książki napisanej w 1949 roku
pt. Le Deuxième sexe (Druga płeć). De Beauvoir widziała w kobiecości coś, co nie
jest powiązane genetycznie z bazą biologiczno-psychiczną jej płci, ale coś, co
określić można jako konstrukt społeczny czyli kulturowy wytwór. Jaka będzie
kobieta i jej kobiecość zależy od niej samej: jeśli podda się tradycji i religii
i będzie pasywna, to utożsami się ze stereotypem społecznym stając się żoną
i matką, a jeśli zdobędzie się na aktywizm i odwagę, to ma szansę „prawdziwego”
wyzwolenia, posiadania siebie oraz wpływania na swoje przeznaczenie.**
**Z biografii S. de Beauvoir można się dowiedzieć, że nosiła piętno odrzucenia ze strony ojca, który chciał
mieć syna, a potem odrzucenia obydwojga rodziców za swój frywolny moralnie sposób życia. Była bardzo
inteligentna. W młodości odrzuciła Boga i moralność mieszczańską jako konsekwencję buntu wobec
rodziców. Żyła w „wolnym związku” z filozofem - egzystencjalistą J.P. Sartre'm, w którym nie
praktykowano wierności seksualnej. Nie chciała mieć dzieci, kilkakrotnie poddawała się aborcji,
nawiązywała także uczuciowe związki homoseksualne, a instytucję małżeństwa porównywała do
prostytucji. Mimo głoszonych przez siebie poglądów na temat ucisku kobiet przez mężczyzn, sama wyszła
za mąż, a po jego śmierci została obok niego pochowana w 1986 roku w Paryżu,
za:
http: / / pl.wikipedia.org/ wiki / Simone_de_Beauvoir
Dr John Money (1921-2006) - kontrowersyjny psycholog i seksuolog amerykański
związany z Uniwersytetem w Baltimore, znany jest z radykalnych poglądów na
temat płci. Twierdził, że dziecko nie rodzi się z płcią, która do pewnego momentu
jest płynna, ale nabywa ją przez wychowanie i socjalizację, a co za tym idzie,
może być ona zmieniana przez odpowiednią interwencję behawioralną.
Judith Butler (ur. 1956) - amerykańska profesor literaturoznawstwa i aktywna
lesbijka, w swojej książce pt.
Gender Trouble: Feminism and The Subversion o f
Identity 1990, zaostrza opozycję pomiędzy sex a gender, formułuje koncepcję
performatywności płci oraz tworzy tzw. queer theory. Butler radykalizując
dotychczasową dychotomię sex i gender, uznaje nawet samo istnienie płci
biologicznej jako dyskursywne i kulturowe, ponieważ nawet biologia jest zależna
i powinna być (oraz - według tej autorki - jest faktycznie) rozpatrywana w
kulturowo - społecznym kontekście. Z tego powodu płeć biologiczna stanowi
wyłącznie retrospektywny produkt płci kulturowej, tworzący iluzję jej
naturalności, organiczności i pierwotności. To oznacza, że zarówno płeć
kulturowa jak i sposób rozumienia płci biologicznej są konstruktami
społecznymi”.
0 komentarze:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.